Recensie: Jan Smit - Kerst Voor Iedereen

Geschreven door Daniël Schalk

Op 6 november heeft Jan Smit na 18 jaar een nieuw kerstalbum uitgebracht. Het album Kerst Voor Iedereen is hét album voor het ultieme kerstgevoel. Kerst Voor Iedereen is een album met eigentijdse versies van Nederlandse Kerstklassiekers, aangevuld met 4 gloednieuwe kerstliedjes.

Het kerstalbum begint met een echte klassieker, namelijk Midden In De Winternacht. Het nummer is door vele mensen gezongen. Na onder meer presentator en zanger Paul de Leeuw en Ernst, Bobbie en de rest is het nu de beurt aan Jan Smit om de Kerstklassieker in een nieuw jasje te steken.

Jan zet een prachtige, hedendaagse versie van Midden In De Winternacht neer. Jan weet met zijn eigentijdse versie van Midden In De Winternacht, het nummer verassend te houden. De samenwerking met kinderkoor De Zangertjes Van Volendam voegt iets unieks toe aan het nummer. Het tweede nummer op het album is De Kleine Trommelaar. Voor Jan Smit-fans komt dit nummer erg bekend voor. Op het kerstalbum van de 12-jarige Jantje Smit uit 1997 staat het nummer ook. De nieuwe versie van het nummer is het bewijs dat Jan de afgelopen 18 jaar veel is veranderd.

Na De Kleine Trommelaar komt Kerstmis Begon Daar In Die Nacht, een van de vier gloednieuwe kerstliedjes. Kerstmis Begon Daar In Die Nacht is een echt kerstnummer. Vaak wordt de vraag gesteld wat nou een echt kerstnummer is, maar Jan Smit blijkt de geheime formule gevonden te hebben. Elk Jaar In December is net als De Kleine Trommelaar een nummer van het kerstalbum van Jan Smit uit 1997. Het 18 jaar oude nummer sluit erg mooi aan op de actuele gebeurtenissen in onder andere Parijs. Elk Jaar In December gaat over dat er in alle talen, of te wel landen, vrede moet zijn.

Het vijfde kerstliedje op het album is weer een klassieker. Jan heeft voor zijn kerstalbum ook een hedendaagse versie van Stille Nacht gemaakt. Het is een heel bijzonder nummer, omdat Jan op het nummer in het zowel Nederlands, Engels als Duits zingt. Jan begint het lied in het Nederlands. Het tweede couplet van het nummer zingt Jan in het Engels, iets dat hij niet vaak doet. Wederom ondersteund door kinderkoor De Zangertjes Van Volendam zingt Jan Smit het derde couplet van Stille Nacht in het Duits, de taal waar hij al veel ervaring mee heeft door eerder Duitse nummers.

Vervolgens komt het nummer Kerst Voor Iedereen, het eerste uptempo nummer kerstalbum van Jan. Het tweede nieuwe kerstnummer van Jan heeft net als het eerste nieuwe nummer alles in zich voor een goed kerstliedje. Het is een echt meezingnummer, die je na een keer horen ook mee kan zingen. Het zevende kerstnummer is weer een echte klassieker. Jan Smit heeft ook een nieuwe versie van De Herdertjes Lagen Bij Nachte opgenomen. Het kerstnummer krijgt door de mooie stem van Jan een heel nieuw karakter. Door Jan en De Zangertjes Van Volendam klinkt het net een nieuw nummer.

Vrolijk Kerstfeest is voor het nieuwe album ook in een compleet nieuw jasje gestoken. De originele versie van het nummer is bijna niet meer in het nummer terug te horen. Ook Komt Allen Tezamen is in een compleet nieuw uptempo jasje gestoken en is niet meer te vergelijken met het origineel. Voor de tweede keer op het kerstalbum laat Jan zijn talenknobbel horen. Na Stille Nacht te hebben gezongen in het Nederlands, Engels en Duits zingt hij in de hedendaagse versie van Komt Allen Tezamen een couplet in het Latijns. Het tiende nummer komt bij fans van Jan ook bekend voor.

Het tiende nummer is Want Nu Heb Ik Jou. Het nummer werd twee jaar geleden al uitgebracht als single. Het nummer is afkomstig van het album Unplugged - De Rockfield Sessies uit 2013. Het album, waar het nummer Want Nu Heb Ik Jou opstond, werd gelanceerd op zaterdag 25 oktober 2013. Het een-na-laatste nummer op het kerstalbum van Jan Smit is Eindelijk Kerstmis, het derde nieuwe kerstnummer van de Volendamse zanger. Ook dit nieuwe nummer maakt, net als de eerdere twee nieuwe kerstliedjes van Jan, duidelijk dat Jan de formule voor een ultiem kerstliedje heeft ontdekt.

Het kerstalbum van Jan Smit wordt afgesloten met het nieuwe nummer Vrede In Ieder Land. Het kerstnummer draagt een titel die toepasselijk is in deze tijd, waarin veel slachtoffers vallen wegens terreur. Jan zingt in het nummer over de hoop dat ieder land de vrede bewaard, iets dat in sommige landen niet gebeurd. Alle twaalf de nummers op het kerstalbum van Jan Smit zijn zeer geslaagd. De nummers zorgen allemaal voor de ultieme kerstsfeer in huis, in de auto of op het werk. Waar je ook bent, het kerstalbum Kerst Voor Iedereen van Jan Smit zorgt zeker voor het ultieme kerstgevoel.

Alle twaalf de nummers op het kerstalbum Kerst Voor Iedereen zijn:

1. Midden In De Winternacht
  2. De Kleine Trommelaar
  3. Kerstmis Begon Daar In Die Nacht
  4. Elk Jaar In December
  5. Stille Nacht
  6. Kerst Voor Iedereen
  7. De Herdertjes Lagen Bij Nachte
  8. Vrolijk Kerstfeest
  9. Komt Allen Tezamen
  10. Want Nu Heb Ik Jou
  11. Eindelijk Kerstmis
  12. Vrede In Ieder Land

Het kerstalbum van Jan Smit is overal verkrijgbaar.

Wij hebben heel leuk nieuws voor de échte fans van Jan Smit! Showbizznetwork mag één exemplaar van het kerstalbum Kerst Voor Iedereen weggeven. Wil jij het kerstalbum van Jan Smit, met vier gloednieuwe kerstliedjes, winnen? Klik dan snel hier en doe mee aan onze win actie!