Recensie Jaaroverzicht 2018: Beste programma's

De jaarwisseling komt steeds dichterbij. Een mooi moment om terug te kijken naar het afgelopen jaar. Vandaag staan de recensies uit dit jaar centraal. In 2018 zijn er behoorlijk veel verschenen. Vrijdag werd de top tien van slechtste programma's gemaakt. Nu staan de tien beste programma's van 2018 centraal. Maar welke programma's waren er ook alweer te zien?

De publieke omroep heeft dit jaar goede zaken gedaan. Zij staan met zes programma's in deze top tien. RTL staat met drie programma's op plek twee. SBS6 komt er één keer in voor. Maar om welke programma's gaat het nu uiteindelijk? Het is de hoogste tijd om de top tien bekend te gaan maken.

10) Sanne Wallis de show

Een zaterdagavondshow op zaterdagavond met Sanne Wallis de Vries. Zou dat wel leuk kunnen worden? Nou het was best leuk om naar te kijken. Helaas kwam Sanne één keer negatief in het nieuws. Er werd toen een nummer gezongen waar ophef over ontstond. Ondanks deze ophef was het een best aardig programma. Het heeft inmiddels een tweede seizoen ontvangen.

Het enige nadeel is dat Sanne niet veel typetjes liet zien. Want daar is Sanne wel erg goed in. Zo speelde zij al meerdere typetjes in onder andere Koefnoen. Maar Sanne werd ineens wel presentatrice. Die rol leek haar heel goed te passen. Misschien was dit ook wel een keer goed, om een serieuze kant van Sanne te zien. Wie weet gaat Sanne dit in 2019 wel verder ontwikkelen.

9) The Wall

SBS6 kwam met een verrassend spelprogramma op de zondagavond: The Wall. Een spel met hele grote knikkers die via een grote wand naar beneden vallen. Winston Gerschtanowitz was een prima presentator voor dit spelprogramma. Hij stond de kandidaten in de studio met raad en daad bij. Het was dan ook een spannend spelprogramma die prima op de zondagavond past.

Het was ook een succes voor SBS6. Onlangs werd bekend dat er in 2019 een tweede seizoen van gaat komen. Ook is dit spelprogramma inmiddels vertaald naar een bordspel. Dus de kijker kan het spel nu ook thuis ook spelen. Wel in een kleine uitvoering natuurlijk. Een spel met ballen die zeker de moeite waard is om te gaan kijken. Naast Miljoenenjacht en Een tegen 100 is dit een mooie afwisseling qua spelprogramma's voor de zondagavond.

8) Groeten uit 19xx

Terug gaan in de tijd is een positieve trend voor RTL 4. Na het succesvolle Oh wat een jaar, met Linda de Mol, kwam RTL 4 met Groeten uit 19xx. In dit programma ging Kasper van Kooten ging met een bekend gezin terug in de tijd. Zo gingen onder de familie Ragas terug naar de jaren '90. Het hele gezin kreeg een heuse make-over. Dit was echt een leuk programma om te volgen.

Want wat was er vroeger toch veel anders. Vroeger had je geen social media of internet. Vroeger had je soms zwart-wit televisie, of maar een paar zenders. Het is dat ook een feest van herkenning om naar dingen uit het verleden te kijken. Deze trend lijkt RTL 4 ook in het nieuwe jaar door te gaan voeren. Groeten uit 19xx krijgt namelijk een vervolg. Alleen moet Kasper plaats maken voor Natasja Froger. Zij neemt namelijk de presentatie voor haar rekening.

7) Gordon en Estelle: Weg ermee!

Een programma om te lachen. Gordon en Estelle zijn een heel komisch televisie duo. Zij bleken samen behoorlijk aan elkaar gewaagd te zijn. De twee leerden elkaar kennen tijdens het programma 'Het perfecte plaatje'. RTL zag hier wel iets in en besloot de twee samen in één programma te zetten. Maar zou het ook echt aan slaan bij de kijker? Normaal is Gordon samen te zien met Gerard Joling.

In het begin was het wel even wennen. Alleen bleken Gordon en Estelle een prima televisie duo. Helaas dachten niet veel mensen hier hetzelfde over. Want de kijker leek Gordon en Estelle een beetje links te laten liggen. Een kijkcijfersucces bleek het dan ook niet te zijn. Een vervolg zit er bij RTL zeker niet in. Gordon zit over een dikke week bij SBS6. Misschien gaat hij dan weer samenwerken met Gerard Joling?

6) Moby Dick

Matthijs van Nieuwkerk kwam met een programma over boeken. Onder de naam Moby Dick besprak de presentator met twee gasten allerlei boeken. Een zeer interessant programma om te volgen. Alleen duurde het programma veel te kort! Een programma over boeken mag best langer duren. Mocht er vervolg gemaakt gaan worden, dan mag het zeker wel meer zendtijd gaan krijgen.

Want was is er nu fijner om over boeken te praten? Misschien zou Matthijs meer één op één met een gast kunnen praten. Dan zou het nog meer over het boek kunnen gaan. Het programma is nu nog niet helemaal af. Er zou makkelijk een 'hoofdstuk' bij gemaakt mogen worden. Het is zeker nog geen gesloten boek, want Moby Dick mag zeker een vervolg gaan krijgen. Of die er ook gaat komen is nog niet bekend.

5) Tokidoki

Een programma over taal. Is dat wel de moeite waard om te gaan kijken? Nou en of het de moeite waard is. Schrijfster Paulien Cornelisse ging op zoek naar Japanse woorden. Welke betekenissen hebben bepaalde woorden? Het programma was echt de moeite om te kijken. Een stukje cultuur, een mooi kijkje in het leven van Japanners en het leren kennen van bepaalde woorden.

Wie weet kan Paulien meer programma's over taal gaan maken. Nu heeft ze Japan laten zien, dus andere landen, zoals Duitsland, België of ons eigen land zouden ook prima kunnen. Want ieder land heeft zo haar eigen woordenschat. Hoe mooi zou het zijn om de taal te leren kennen via een televisieprogramma. Want over taal kun je nooit genoeg leren. Eigenlijk zou Tokidoki makkelijk op één kunnen staan. Maar er zijn toch vier andere programma's net even mooier.

4) Foute Vriendinnen

Na het succes van De Luizenmoeder, schitterde Ilse Warringa in Foute Vriendinnen. In het RTL 5 programma gingen vier vriendinnen elkaar goed in de maling nemen. Via verborgen camera's werd alles vast gelegd. De vriendinnen moesten allerlei opdrachten uit zien te voeren. De ene opdracht was nog erger dan de andere. Lukte het de vriendinnen ook om de opdrachten 'goed' uit te voeren.

Foute Vriendinnen is een tegenhanger van Foute Vrienden. Het programma is niet echt nieuw, maar wel leuk om te kijken. Alleen is het wel heel bijzonder dat niemand de vriendinnen heeft herkent. Naast Ilse waren ook Anniek Pfeifer, Tina de Bruin, Anne-Marie Jung en Jelka van Houten te zien. Allemaal bekende gezichten die iedereen wel zou kunnen (her)kennen. Ondanks dit was het een hilarisch programma. Wie weet komt er een vervolg, of een samenvoeging; Foute Kennissen!

3) Hufterproef

De allereerste recensie van 2018 ging over Hufterproef. Wat een fantastisch programma is dit! De verborgen camera's legden allerlei hedendaagse situaties vast. Het doel van dit programma is de reacties peilen van de Nederlanders. Hoe reageren normale mensen op bizarre situaties? Wanneer het uit de hand dreigde te lopen, greep presentatrice Leonie ter Braak in.

Een heel bijzonder moment was toch wel die van een vader en zijn zoon. De zoon ging op het terras aan zijn vader vertellen dat hij homo is. Zijn vader reageerde behoorlijk vervelend. De andere mensen op het terras vraten zichzelf op van woede. Een paar spraken hem dan ook aan op zijn gedrag. Dat was heel erg mooi om te zien. Misschien is dit wel het beste programma met een verborgen camera. Normaal is het vaak humor met een verborgen camera, maar het kan dus ook zeker serieus. Hier mogen zeker meer seizoenen van gemaakt gaan worden.

2) De S.P.E.L-show

Op de tweede plek staat weer een spelprogramma over taal. Astrid Joosten kwam met het leuke S.P.E.L-show. Dit spelprogramma ging over de Nederlandse taal. Natuurlijk is Astrid een hele goede presentatrice voor een spelprogramma. Zo is zij al jaren te zien met Twee voor twaalf op NPO 2. Er werden verschillende rondes gespeeld met bekende Nederlanders en met kandidaten uit het publiek.

Zo kwamen er spreekwoorden en gezegden aan bod. Na verschillende rondes mocht één bekende Nederlander het opnemen tegen één kandidaat uit het publiek. Het was iedere week weer een spannende strijd. Want iedereen was behoorlijk fanatiek. Een spelprogramma over taal; het bleek een groot succes in de zomer. Helaas was de S.P.E.L-show maar één keer in de week te zien. Mocht er een vervolg aan komen, dan mag het vaker op televisie. Misschien iedere werkdag op NPO 2, net zoals De Slimste Mens of Met het mes op tafel. Succes verzekerd!

1) De Luizenmoeder

Hét beste programma van 2018 is natuurlijk De Luizenmoeder. Wat een succes was deze serie op NPO 3! Niemand had kunnen denken dat een comedyserie zo ontzettend zou aanslaan. AVROTROS bleek goud in handen te hebben. Met drie miljoen kijkers is De Luizenmoeder wel een enorme hit. Alles draaide om het leven op een basisschool met juf Ank (Ilse Warringa) in de hoofdrol.

Juf Ank is een vrouw met een duidelijke kijk op het leven. Haar stijl is heel bijzonder, zoals ze het zelf zou zeggen. Haar manier van lesgeven is ook heel bijzonder. Eigenlijk is alles aan De Luizenmoeder heel bijzonder. Niet alleen bijzonder, maar ook heel speciaal. Binnenkort gaat het tweede seizoen van start. Of het weer zo bijzonder gaat worden is nog maar even de vraag. Het zal vast en zeker weer een groot succes gaan worden. Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij heel bijzonder!

Dit zijn de tien beste nieuwe programma's van 2018. De publieke omroep heeft het met zes programma's heel goed gedaan. De commerciële zenders deden het iets minder goed in dit overzicht. Maar in de slechtste programma's van 2018 deden zij het juist wel weer heel goed. Zal het in 2019 anders zijn? Ook in het nieuwe jaar zullen er weer recensies verschijnen over nieuwe programma's.

Wat voor nieuwe programma's staan ons allemaal te wachten? Worden het mooie, ontroerende, informatieve of juist vreselijke programma's? De tijd zal het gaan leren. Aan het einde van 2019 wordt er natuurlijk weer teruggeblikt met een speciaal jaaroverzicht.

Showbizznetwork wenst iedereen een fijne jaarwisseling en een bijzonder 2019!

Hieronder nog even overzicht van de tien beste programma's van 2018:

1) De Luizenmoeder