BNR Spot van zender gehaald door Radio 1

BNR Spot van zender gehaald door Radio 1

Geschreven door Pieter Jongsma

Radio 1 heeft vandaag de radiospot van BNR Nieuwsradio van de zender gehaald. Radio 1 weigert STER-zendtijd aan de 'concurrent'.  "Vandaar dat we hebben gewerkt met een 'trojan commercial' ", aldus Sjors Fröhlich, hoofdredacteur BNR Nieuwsradio.

"Onder de naam 'Bay & Air' hebben we STER-zendtijd ingekocht. Daardoor konden we als eerste commerciële radiozender ooit adverteren op de publieke omroep."

Kleinzerig
Fröhlich hekelt het beleid van de STER om geen spots van concurrenten toe te staan. "Ik vind dat kleinzerig. Wij zenden ook gewoon spotjes uit voor de VARA-gids, totaal geen probleem. We willen mensen graag laten weten dat er een keuze is als het om nieuwsradio gaat."

De actie op Radio 1 is onderdeel van de nieuwe BNR campagne 15 jaar Verstand van Zaken. Om het 15-jarig bestaan van BNR Nieuwsradio te vieren kijkt BNR terug op de afgelopen jaren en willen ze laten zien dat BNR Nieuwsradio al die tijd verstand van zaken heeft gehad. Om dit te bewijzen laten ze in de campagne quotes terugkomen die op de radio zijn geweest met een voorspellende gave. In het verleden gezegd, maar enorm relevant in het heden en een leidraad voor de toekomst. Het ultieme bewijs van verstand van zaken.

De trojan radiospot is terug te beluisteren op bnr.nl/bayandair .

Westerhof kan stunt waarderen
Directeur audio NPO Jan Westerhof kan de stunt van de commerciële zender wel waarderen. Westerhof noemt het een slimme actie van de concurrentie. Volgens hem is het een beslissing van de STER om de spot te weigeren, omdat het al jarenlang beleid van de publieke omroepen is om niet te adverteren voor concurrenten.