PowNed verdwijnt van televisie en radio

PowNed verdwijnt van televisie en radio

Geschreven door Daniël Schalk

PowNed verdwijnt binnen nu en 5 jaar van televisie en radio, dat heeft PowNed-voorzitter Dominique Weesie gezegd in een interview met dagblad AD. De omroep wil zich als eerste in het Nederlandse publieke medialandschap volledig gaan richten op het internet.

Weesie is sinds januari 2016 bezig om deze wens te vervullen door door dagelijks een paar items online te zetten. Volgens de PowNed-voorzitter zit het bereik van PowNed niet op jongerenzender NPO 3, waar de omroep nu wekelijkse Studio PowNed uitzendt, maar online.

De omroep stopte eind 2014 met het dagelijkse nieuwsprogramma PowNews. De reden van het stoppen van PowNews was omdat ‘bijna het hele omroepbudget’ naar het nieuwsprogramma ging. PowNed kwam vervolgens met de wekelijkse, spraakmakende talkshow Studio PowNed.

Terwijl Studio PowNed nog geen 200.000 kijkers trekt op NPO 3, is de omroep online erg populair. “Op Facebook hebben we meer dan 500.000 likes en op onze website meer dan 3 miljoen unieke bezoekers per maand. Daar is het dus voor ons te halen”, laat Weesie donderdagochtend weten.

Volgens de omroepbaas gaat de helft van het geld voor Studio PowNed naar technische zaken als geluid en regie. “Dat geld kan ik net zo goed gebruiken voor internet. Online is veel goedkoper”, zegt hij. PowNed wil voor 2020, wanneer zij 150.000 betalende leden moeten hebben, al volledig online actief zijn.