Sport op zondag scoort

Sport op zondag scoort

Geschreven door Sebastiaan Boers Laatste update:

Nederland is in de ban van de Tour de France. Dit blijkt ook uit de kijkcijfers van zondagavond. Rond de klok van 13.00 uur zaten er zeker 1.947.000 mensen klaar voor de start van de tweede etappe. Hiermee staat dit onderdeel van de Tour de France op de tweede plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 60,0 %.

De talkshow over de Tour, Studio Tour, werd ook door een miljoenenpubliek bekeken. In totaal keken er rond 19.00 uur 1.190.000 mensen naar de talkshow. Hiermee scoort Tour Studio meer kijkers dan op zaterdagavond, toen keken er 641.000 mensen naar deze talkshow. Met de kijkcijfers van zondag staat Tour Studio op de vijfde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 28,2 %.

Ook het ''gewone'' Studio Sport wist zondagavond veel kijkers te trekken. Het sportprogramma wist om 18.15 uur 1.156.000 mensen te informeren over het laatste sportnieuws. Met deze kijkcijfers staat Studio Sport op de vijfde plek, net achter Studio Tour, in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 31,1 %. 

Opnieuw profiteerde het NOS Journaal van 20.00 uur van de Tour de France. In totaal zaten er om 20.00 uur 2.252.000 mensen klaar voor het Journaal. Hiermee is het NOS Journaal van 20.00 uur het best bekeken programma van de zondagavond. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 42,7 %.

De commerciële zender RTL 7 staat er bij en kijkt er naar. De talkshow van Wilfred Genee, Tour du Jour werd zondagavond bekeken door 216.000 mensen. Dat zijn er 10.000 minder dan op zaterdagavond. De tweede aflevering, op zaterdagavond, werd bekeken door 217.000 mensen.

Op vrijdagavond keken er naar de start van de talkshow van RTL 7 203.000 mensen. Tour du Jour moet duidelijk nog even op gang komen. Want met de 216.000 kijkers van zondagavond is er nog geen plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 7 komt uit op 3,7 %.

Naast de Tour France keken er ook veel mensen naar het Beachvolleybal. De finale op zondagavond werd bekeken door 1.107.000 mensen. Hiermee is de finale van het Beachvolleybal, tussen Nederland en Brazilië, het best bekeken programma van de zondagavond voor NPO 3. In de finale verloor Nederland wel van Brazilië. Met deze kijkcijfers staat de finale op de achtste plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NOS komt uit op 17,8 %.

Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.

Bekijk Studio Tour terug via TV Blik. 

Lees ook: ''Cobra 11 geeft gas terug''