De beste zangers van Nederland winnen de zaterdagavond

De beste zangers van Nederland winnen de zaterdagavond

Geschreven door Sebastiaan Boers

Een spannende zaterdagavond voor NPO 1, RTL 4 en SBS6. De drie zenders kwamen gevaarlijk in de buurt van elkaar. De kijkcijfers laten zien dat het NPO 1 is die er met de winst vandoor gaat. De avond van NPO 1 begon redelijk goed met de derde aflevering van Het verborgen leven van de kat.

De derde aflevering van de documentaire van de NTR werd bekeken door 603.000 kijkers. Een week eerder keken er nog iets meer mensen, namelijk 698.000. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat deze documentaire op plek 14 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de NTR komt uit op 17,6 %.

De beste zangers van Nederland hebben rond 20.30 uur de meeste kijkers. Toch verliest het muziekprogramma wel veel kijkers. In totaal zagen 772.000 kijkers hoe Lange Frans als winnaar werd gekozen door musicalster Anouk Maas. Een week eerder, toen Julia Zahra won, keken er meer mensen, namelijk 1.049.000. Met de huidige kijkcijfers staan De beste zangers van Nederland op de zesde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 16,6 %. 

Direct na De beste zangers van Nederland stond Ik Vertrek weer klaar. Een herhaling of niet, in totaal keken er maar liefst 1.195.000 naar dit realityprogramma. Een week eerder keken er ook meer dan een miljoen mensen naar dit programma, in totaal 1.126.000. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Ik Vertrek op de tweede plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 22,5 %.

RTL 4 had duidelijk moeite om mee te komen. De vierde aflevering van De jongens tegen de meisjes (DJTDM) werd bekeken door 747.000 kijkers. Twee weken daarvoor keken er naar de derde aflevering 987.000 mensen. Een daling van bijna 200.000 kijkers. Toch staan DJTDM op de achtste plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel komt uit op 16,1 % voor RTL 4.

Niet alleen verlies voor DJTDM, maar ook voor Jopie Parlevliet. De talkshow van Jopie werd bekeken door 610.000 mensen. Dat aantal is lager dan twee weken geleden, toen keken er 836.000 mensen naar deze talkshow. Met de kijkcijfers van zaterdagavond staat Jopie op plek 13 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 11,5 %.

Een herhaling van Hotter Than My Daughter werd bekeken door 428.000 mensen. Dat aantal blijft redelijk stabiel op de late avond van RTL 4. Twee weken geleden keken er nog 483.000 mensen naar het programma van Gordon. Met deze kijkcijfers staat Gordon op plek 16 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor RTL 4 komt uit op 9,2 %.

NPO 2 zag de kijkers voor Dilemma inzakken. Iedere week lijkt het tijdstip te veranderen. Zaterdagavond keken er 187.000 mensen naar het EO programma van Tijs van der Brink. Een week eerder keken er nog iets meer mensen, namelijk 272.000. Met deze kijkcijfer is er geen plek voor Dilemma in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor de EO komt uit op 3,7 %.

Ron Boszhard ziet zijn kijkcijfers iets toenemen. Het programma Bommetje, wel een half uur korter dan normaal, werd bekeken door 265.000 mensen. Een week eerder keken er minder mensen, namelijk 215.000. Met deze kijkcijfers is ook voor Ron geen plek in de kijkcijfer top 25. Maar Bommetje is wel het best bekeken programma van de zaterdagavond voor NPO 3. Het marktaandeel voor de AVROTROS komt uit op 8,4 %.

SBS6 deed goede zaken op zaterdagavond. Rond de klok van 19.00 uur warmde Hans Kraay jr (voor de laatste keer?!) de kijkers op. In totaal keken er 410.000 mensen naar Lachen om home video's.  Een week eerder keken er nog meer mensen, namelijk 439.000. Met deze kijkcijfers staat Hans op plek 17 in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 10,9 %.

Direct na de home video's van Hans zond SBS6 de film Johnny English: Reborn uit. De film uit 2011, met Rowan Atkinson (Mr Bean) leverde veel kijkers op. Maar liefst 720.000 mensen zagen deze film bij SBS6. Met deze kijkcijfers staat Johnny English op de negende plek, net achter DJTDM, in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel loopt op tot 14,5 %.

Maar het nieuwsprogramma Hart van Nederland werd beter bekeken. In totaal keken er 1.161.000 mensen naar het nieuwsprogramma. Met die kijkcijfers staat Hart van Nederland op de derde plek in de kijkcijfer top 25. Het marktaandeel voor SBS6 komt uit op 23,5 %.

RTL 5 en RTL 7 hadden beide, net als SBS6, een film rond 20.00 uur op het programma staan. RTL 5 zond de film Bad Teacher uit en RTL 7 zond The Day After Tomorrow uit. De actiefilm van RTL 7 werd beter bekeken dan de comedy van RTL 5. In totaal keken er 294.000 mensen naar RTL 7 en 223.000 mensen naar RTL 5.

De film, The Day After Tomorrow, uit 2004 met onder andere Dennis Quaid wist ook een plek te veroveren in de kijkcijfer top 25 en wel plek 20. Het marktaandeel voor RTL 7 komt uit op 6,1 %. Bad Teacher uit 2011 met onder andere Justin Timberlake en Cameron Diaz wist geen plek te veroveren in de kijkcijfer top 25. Wel behaalde deze film een marktaandeel van 4,7 % voor RTL 5.

Naast Ik Vertrek met 1.195.000 kijkers op de tweede plek en Hart van Nederland met 1.161.000 kijkers op de derde plek bestaat de top drie verder nog uit het NOS Journaal van 20.00 uur met 1.710.000 kijkers op de eerste plek.

Dit alles blijkt uit de kijkcijfers die Stichting Kijkonderzoek dagelijks op haar website publiceert.

Bekijk De beste zangers van Nederland terug via TV Blik.