SKO gaat meer inzicht verschaffen in uitgesteld televisie kijken

SKO gaat meer inzicht verschaffen in uitgesteld televisie kijken

Geschreven door Pieter Jongsma

Stichting Kijkonderzoek gaat meer inzicht vershaffen in de uitgesteld televisie kijken. Rapportage wordt verlengd tot en met 28 dagen na de uitzending.

SKO gaat de rapportage voor uitgesteld tv kijken verlangen. Met ingang van 1 januari 2015 meet GFK het uitgesteld kijken tot en met 28 dagen na de oorspronkelijke uitzending. Vanaf medio 2015 zullen de kijkcijferdata door SKO worden gerapporterd. Tot nu toe werd vor het uitgesteld kijken een periode tot en met 6 dagen na de uitzending gehanteerd. Hiermee speelt SKO in op het veranderende kijkgedrag van de Nederlander die vaker uitgesteld televisie kijkt en dit ook uitspreidt over een langere periode.

Het meten van uitgesteld kijken is één van de vele innovaties die in het nieuwe kijkonderzoek worden doorgevoerd sinds medio 2014. Andere vernieuwingen zijn een nieuwe 'Central Processing Unit' in de kijkmeter, het beter kunne herkennen van aangesloten apparatuur op het televisietoestel en test met et meten van online gedrag van het televisiepanel.

SKO rapporteert uitgesteld kijken (UGK) vanaf 2008. Het betreft het kijken naar televisiecontent op een ander moment dan waarop deze programma's werden uitgezonden. Dit kan op verschillende manieren. Het kan gaan om 'bijna live' kijken, dat wil zeggen verder kijken na een korte onderbreking. Maar ook het kijken naar een film die weken daarvoor op de harddisk is opgeslagen, het afspelen van een zelf opgenomen uitzending, of het kijken naar een programma 'on demand' via de set-top box of de connected-tv zijn vormen van uitgesteld kijkgedrag. Het terugkijken op dezelfde dag van uitzending of op één van de zes opvolgende dagen, wordt in de prestaties van de zender meegerekend.

SKO directeur Bas de Vos: “Televisiekijken vormt het hart van het videogedrag van de Nederlandse consument die gemiddeld 200 minuten per dag kijkt. Daarom is het voor SKO van zeer groot belang om naast de nieuwe online initiatieven die we ontwikkelen, absolute zekerheid te hebben over de kwaliteit van het huidige Kijkonderzoek zoals GfK dat voor ons uitvoert. Door de verschillende innovaties in het project stellen we dat zeker.”

Bekijk Boer Zoekt Vrouw op TVblik.nl/Boer-Zoekt-Vrouw